torsdag den 20. april 2017

Unilever NV øger dividenden med 12%

Unilever NV øger dividenden med 12%




Unilever NV har per d.d. fremlagt regnskab for første kvartal. Omsætningen steg med 6,1% til 13,3 mia. EUR, som primært skyldes valutamedvind, højere priser, samt en underliggende salgsvækst.
Selskabets administrerende direktør udtaler følgende om regnskabet:

“The first quarter shows growth once more ahead of our markets. This reflects our continued investment in both innovations and brand support, and reconfirms the strength of our long term sustainable compounding growth model. The change programme ‘Connected for Growth’ which we started implementing in the autumn last year is starting to bear fruit and is making Unilever more agile and closer to the local markets, unlocking both further growth and margin. The actions we are taking keep us on track for another year of underlying sales growth ahead of our markets, in the 3 – 5% range. We also expect an improvement in underlying operating margin this year of at least 80 basis points and strong cash flow. We are raising the dividend by 12%, reflecting the confidence in our outlook.”

Som det fremgår blev den kvartalsvise dividende hævet med 12% til 0,3585 EUR. Som en investor med præferencer for udbytter, hilser jeg denne stigning velkommen. Jeg ejer jf. min portefølje 65 aktier i Unilever NV, og vægter ca. 0,96% af min samlede portefølje. Selskabet er både noteret i hhv. Holland, UK og USA. 
Jeg modtog sidste år 589,00 DKK i udbytte fra selskabet (vekslet fra USD). Alt andet lige, vil jeg modtage 660,00 DKK i år (ved konstant valutakursforhold), eller hvad der svarer til 71,00 DKK mere end sidste år. Dette lyder umiddelbart ikke af meget, hvilket det heller ikke er. Hvis man leger lidt med tallene, og siger, at selskabet vil kunne forsætte med at hæve udbyttet med 12 % årligt i f.eks. 30 år, vil de 589,00 DKK vokse til 17.646 DKK om året i 2047.  Og det er udbyttet fra en af mine mindste positioner! WOW. 

Endvidere ville jeg for at modtage yderligere 71,00 DKK i udbytte skulle investere yderligere 2.366 DKK ved et udbytteafkast på 3%. Jeg sparer med andre ord en del kapital. Selskabets hævning af udbyttet hjælper mig derfor godt på vej til at nå en passiv indkomst for 2017 på omkring 90.000 DKK. 

Jeg vil snart komme med en kort aktieanalyse af selskabet, samt dele mine tanker om, hvorfor jeg ønsker at få en større vægtning i selskabet og hvorfor jeg ikke har fået det endnu. 

Endvidere håber jeg alle har haft en god påske. Husk at følg mig på facebook under udbytteinvestoren.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar