lørdag den 15. april 2017

Hvorfor jeg ikke har en bil

Hvorfor jeg ikke har en bil



Min chef har lige fået en ny bil - en Mercedes-Benz C-class Coupé. Jeg må indrømme, at det er en virkelig lækker bil, og man bliver virkelig fristet til selv, at ville købe såden én. Min chef sagde til mig, "... Skal du ikke have en bil snart? Ja, jeg ved godt den koster penge, men tænkt på alt det frihed den giver". Og ja - jeg må indrømme, at jeg gav ham delvist ret. Selvfølgelig ville det være rart, at kunne tage lige derhen, hvor jeg ønsker og når jeg ønsker det. MEN det er en dyr frihed. Og denne frihed kan være dyre end man lige regner med!
For det første er biler, som I nok ved, ret dyre i Danmark på grund af de høje skatter og afgifter vi har. Om disse skatter og afgifter er fair, er en politisk sag, hvilket jeg ikke vil tage stilling til her. For at undersøge hvad det egentlig koster, at have en bil har jeg taget udgangspunkt i FDM's standard budget. (Link FDM)

I dag er jeg dybt afhængig af den offentlige transport når jeg skal til og fra arbejde. Jeg har ca. 50 km hver vej på arbejde, 100 km i alt, som omfatter, at jeg både tager bussen, metroen og toget. Det kan umiddelbart virker som meget, men min rejsetid hver vej er "kun" 50 min. For et 30 dages periodekort betaler jeg ca. kr. 1.400,00 om måneden eller hvad der svarer til ca. kr. 16.800,00 om året. Dette bruttotal, da jeg ikke tager højde for det befordringsfradrag jeg får. At være afhængigt af den offentlige transport kan i mange situationer være deprimerende. Det skyldes især situationer, hvor toget er forsinket, bussen kører ikke, eller fejl i metroen fordi døren ikke kan lukke. Når disse situationer opstår ville jeg ønske, at jeg havde en bil. Når trafikken dog kører, og jeg kører forbi indfaldsmotervejene til københavn, og ser de store bilkøer, er jeg alligevel meget glad for, at jeg tog toget.

Understående budget har en række standardiseret realistiske antagelser, som man kan ser mere til på FDM's hjemmeside. Budgettet kan ses i understående tabel:




















I tabellen ses det, at hvis jeg købte en ny bil til ca. kr. 350.000,00 og kørte 30.000 km om året, ville det i snit koste mig kr. 4,52 pr. km eller hvad der svarer til kr. 452 pr. arbejdsdag (100 km kørsel). Ved 200 arbejdsdage vil det betyde, at jeg ville skulle bruge kr. 90.400,00 om året på transport! Dette er et før skat beløb, hvorfor man næsten skal tjene det dobbelte for at betale dette! Hold nu op, det er dyrt at være bilejer i Danmark. Dette er betydeligt mere end mine nuværende kr. 16.800,00.

Ved ikke at eje en bil, vil jeg altså ud fra denne simple beregning kunne investere de sparede kr. 73.600,00 om året. Ved at investere dette beløb, vil det ved et afkast på 10% pr. år, over 20 år vokse til ca. kr. 495.000,00. Så for hvert år, jeg kan undvære en bil, kan jeg altså lægge en forventet fremtidig opsparing på ca. en halv mio. kroner til min fremtidige formue. Ved at udskyde min bilkøb i 2 år, vil jeg kunne lægge en mio. kroner til min fremtidige opsparing. Dette er vildt at tænke på, og motiverer mig til, at udskyde mit bilkøb så lang tid som muligt. Renters rente har en voldsom effekt, og dette eksempel viser, hvordan udskydelse at enkelte forbrugsgoder kan have en stor betydning på ens fremtidige formue.

Hvis jeg samtidige investerede pengene i kvalitetsselskaber som Hennes & Mauritz AB, Henkel AG eller Coloplast A/S m.fl. ville jeg højst sandsynligt kunne få et afkast som ville være højere end 10 % om året, hvilket vil gøre offeromkostningen ved at købe en bil endnu større.

Denne analyse er dog meget simpel, og der er ikke taget højde for børnehentning, indkøb mv. Formålet med analysen er blot at vise, hvordan større dispositioner kan have en stor betydning på ens fremtidige formue.

/udbytteinvestoren

Ingen kommentarer:

Send en kommentar