lørdag den 1. april 2017

Udbytteindkomst - Marts 2017

Udbytteindkomst - Marts 2017


"Money can work harder than I ever could. It works 24/7 and never calls in sick"



Endnu en måned er gået, og det er endnu engang tid til mit ynglings emne: Udbytteindkomst.
Udover at marts er årets første forårsmåned, er det også den mest indbringede måned i forhold til udbytte - jeg klager ikke. 

Jeg investerer løbende i selskaber med stærke forretningsmodeller og lyse fremtidsudsigter. Det vil, alt andet lige, betyde en gunstig udvikling i de kommende fremtidige udbytte betalinger og dermed øge min likviditet. Ved at opbygge en stigende passiv indkomst håber jeg, at kunne være finansielt uafhængig når jeg fylder 35 år. Dette betyder ikke nødvendigvis, at jeg ville stoppe med at arbejde men, at jeg vil have muligheden for det. Bloggen her vil beskrive min vej til finansiel uafhængighed, og hvordan man ikke nødvendigvis behøver ikke mio.-løn for at opnå den.

Jeg har modtaget følgende aktieudbytte (Mærsk-udbyttet har jeg ikke taget med i den samlede udbytteopgørelse for Marts 2017, da jeg modtog i april sidste år, hvorfor jeg medtager det der):








I alt giver dette 15.898 DKK - WOW! Dette er et imponerende beløb! Ved en løn på 200 DKK i timen, svarer dette til 79,5 timers arbejde eller godt og vel 2 uger. Med andre ord, kunne jeg i princippet kun arbejde 2 uger i Marts og stadigvæk få fuld løn - Det kan kaldes frihed! Jeg er godt på vej til at opnå finansiel uafhængighed. Dette kan også ses i mit estimeret rullende 12 måneders udbytte:


Jeg har i de sidste 12 måneder i gennemsnit modtaget 6.532 DKK om måneden, eller hvad der svarer til 32 arbejdstimer (200 kr/t). 

I forhold til Marts måned 2016 svarer beløbet dog til et mindre fald på i alt 10 %. Dette er anden måned i træk, hvor jeg opnår et fald i mine månedlige udbytter i forhold til sidste år. Det motiverer mig blot endnu mere til, at arbejde hårdt og få investeret i de rigtige selskaber, så jeg kan nå mit mål for året. Årsagen til dette fald skyldes især, at Novo Nordisk, som er min største position, sidste år valgt at udbetale to gange årligt. Jeg kan dog se frem til et rigtig stærkt efterår, hvor jeg forhåbentligt indhenter det tabte.

Jeg ser frem til de næste mange måneder, hvor jeg håber at forsætte den postive udvikling.

2 kommentarer:

  1. Meget imponerende hvad du har fået opbygget efterhånden. Ville ønske jeg var startet lidt før, så jeg kunne stoppe med at arbejde som 35-årig hvis jeg ville. Men bedre sent end aldrig...
    Selvom jeg selvfølgelig er ivrig læser på din blog, så mangler jeg et par gode udenlandske blogs at følge med på. Kan du anbefale nogen?
    Selv er jeg faldet over http://www.dividendgrowthinvestor.com/
    Ved ikke om du kender den, men hans strategi minder vist meget om din.

    SvarSlet
  2. Hej Brian.
    Tak fordi du kiggede forbi. Jeg er fuldstændig enig med dig - hellere sent end aldrig. Eller som en quote af Les brown siger: shoot for the moon and even if you miss you ll land among the stars.

    Der er mange flere mennesker, som blogger omkring finansiel uafhængighed i USA, og bl.a. også sverige.

    I USA er der udover dividendgrowthinvestor også:
    - Mr. free 33 (tidligere dividendmantra, indtil han solgte bloggen)
    - Dividendpipeline
    - Tawcan
    Samt mange flere.

    Mange har samme målsætning, men er forskellige steder i livet. Det gør hver blog unik.

    Forsat god søndag

    /Udbytteinvestoren

    SvarSlet