søndag den 3. december 2017

Udbytteindkomst - November 2017

Udbytteindkomst - November 2017


"Money can work harder than I ever could. It works 24/7 and never calls in sick"



Julen nærmer sig, hvilket også betyder, at vi er ved at nå årets afslutning.  2017 har på mange måder været et spændende år. På hjemmefronten kan det nævnes, at jeg har fået nyt job, hvilket forhåbentligt vil betyde at jeg i fremtiden får endnu mere kapital til, at skyde ind i mit frihedsprojekt.

Mht. mine målsætninger kan jeg allerede nu se, at jeg langt fra når de +90.000 DKK i udbytte for året. Årsagen skyldes flere ting. Først og fremmest har jeg haft nogle selskaber, som desværre har reduceret udbyttet. Dette omfatter bl.a. A.P. Møller Mærsk, General Electric, Nordic american Tankers og Teva Pharmaceuticals.

At disse selskaber reducere eller helt stopper udbytte betalinger, betyder at nogle røde lamper begynder at blinke, og man skal være på vagt. Endvidere vil jeg dykke yderligere ned i selskaberne for at se, om jeg evt. skal frasælge nogle af dem.

Derudover har vi oplevet en faldende dollar kurs. Dollaren er faldet fra ca. 7 kr. i 2016 til et niveau omkring 6,3. Dette er et fald på ca. 10%. Da mange af mine selskaber er amerikanske kan dette også mærkes.

Den sidste ting som har påvirket resultatet er, at jeg desværre har investeret for lidt. Og hvorfor har jeg så det? Den ene grund er, at er begyndt at afdrage ekstraordinært meget på mine realkreditlån, hvilket har presset min likviditet. Når renterne (år 20??) begynder at stige vil jeg høste frugterne af de ekstraordinære afdrag. Samtidig har multiplerne for aktierne bevæget sig op i et niveau, hvor jeg føler at risikoen bliver for stor. Jeg vil stadig blive ved med at købe, dog med en mindre volume. Hvem ved hvornår vi får en korrektion? Kan blive i næste uge, næste måned, næste år eller om 7 år? Jeg tænker dog det er godt at have noget tør krudt når tiden kommer. Dog skal man ikke gå og være sortseer og vente med at aktivere sin opsparing, da man kan risikere at vente længe.

Vi skal dog altid huske på, at vi i Danmark er født på livet solside. 

De andre mål, vil jeg i slutningen af måneden lave et afsnit om.

Jeg har siden sidst modtaget følgende udbytte:

November:
- Deere & Co: 200 DKK
- Hennes & Mauritz AB: 1.474,4 DKK
- Wilh. Wilhemsen Holding: 691,3 DKK
- Citi Group: 403,2 DKK
- Samsung Electronic: 195,84 DKK
- Pandora A/S: 828 DKK

I alt 3.793,1 DKK

Ved en timeløn på 200 DKK/timen svare det samlede beløb til omkring 19 timers arbejde, eller hvad der svarer til næsten 2,5 arbejdsdage! Jeg kan med andre ord tillade mig, at holde 2,5 dags ekstra ferie, og stadigvæk få fuld løn. Det er vidunderligt at se, hvordan snebolden ruller sig større og større.

Jeg forventer fremadrettet, at mine udbytter minimum vil vokse med 10 %. 3% i direkte udbytte, samt en forøgning i indtjeningen på omkring 7%. Dette er før jeg bidrager med yderligere kapital.

Mit samlede udbytte runder ultimo oktober 66.748 DKK, og jeg er dermed 9.249 DKK over niveauet fra sidste år. Dette er en vidunderlig følelse. Jeg håber at få en stærk afslutning i december, med udbetalinger fra hhv. Chr. Hansen, Coloplast A/S m.v.





Mit 12 måneder rullende udbytte er lig med  6.026 DKK, hvilket betyder, at jeg i gennemsnit de sidste 12 måneder har modtaget dette beløb hver eneste måned. Ved en timeløn på 200 DKK/timen, kan jeg i princippet arbejde 30,1 time mindre hver eneste måneder, og stadigvæk få samme løn.





Kære læser, hvordan har dit år været?

2 kommentarer:

  1. Jeg har d.d. fået 1,28% i udbytte og porteføljen er steget 14,3%. (ligger efterhånden lidt tungt i TEVA og DB)

    Jeg har først nu set hvor god en ide udbytteaktier er - derfor bliver der i 2018 skudt en/to store udbytteaktier ind i porteføljen og måske solgt lidt ud.

    Mit mål for 2018 er at få 3% i udbytte af porteføljen, hvilket svarer til 1 måneds udbetalt SU. (jeg er stadig studerende).

    SvarSlet
  2. Hej d.
    Tak fordi du kiggede forbi. 1,28% + 14,3% i afkast må siges at være fornuftigt! - alt er dog relativt.

    Udbytte aktier har generelt givet gode afkast historisk. Hvis man deler aktierne op i lige kvartiler i forhold til udbytteafkastet, har empirien faktisk vist, at det er den kvartil med næste højst udbytte, som har givet det bedste samlet afkast.

    God weekend.

    /udbytteinvestoren

    SvarSlet