torsdag den 1. juni 2017

Udbytteindkomst - Maj 2017

Udbytteindkomst - Maj 2017


"Money can work harder than I ever could. It works 24/7 and never calls in sick"



Endnu en måned er gået, og det er endnu engang tid til mit ynglings emne: Udbytteindkomst.

Sommeren er på vej, og det er allerede juni. På grund af det gode vejr i slut maj, har Mrs. B og jeg brugt mere tid uden for. Jeg er kommet i gang med løbetræningen, og forhåbentligt får jeg trænet mig selv op til halv- og hel marathon til efteråret. Endvidere har jeg på det sidste gået og reflekteret over, om aktiemarkedet er ved at nå en top. Ikke at jeg vil stoppe med at investere månedligt, men evt. skrue ned for beløbene, og opbygge en pengepulje, evt. 5-10% af porteføljen, som skal være klar, hvis/når markedet dykker. Problemet er bare, at ingen ved hvornår vi gør det. Alle de "kloge" hoveder, siger at aktiemarkedet pt. er the place to be. Men omvendt skal være fearful når andre er grådige, og omvendt. Jeg kunne dog aldrig finde på at gå 100% kontant, med mindre jeg skulle bruge pengene til noget andet.

Maj måned har givet følgende udbytter:







I alt svarer dette til et udbytte på 18.892 DKK for måneden! Ved en løn på 200 DKK i timen svarer dette beløb til 94 timers arbejde, ækvivalent til næsten 3 ugers arbejde! Friheden har aldrig været tættere på. Hvis jeg fik det samme beløb hver eneste måned, behøvede jeg kun at arbejde 12 uger om året.  Det kaldes frihed.

Jeg er godt på vej til finansiel uafhængighed. Dette kan også ses i mit estimeret rullende 12 måneders gennemsnit.





Jeg har i de sidste 12 måneder i gennemsnit modtaget 6.485 DKK om måneden, eller hvad der svarer til 32 arbejdstimer (200 kr/t). 

I forhold til maj måned 2016 steg beløbet med 47 %!. Endelig begynder udviklingen at gå den rigtige vej. Jeg har de sidste tre måneder oplevet procentvis fald i udbyttet grundet flere årsager. Men nu er jeg igen godt på vej. Mit samlede udbytte for i år, er nu højere end det var sidste år, og jeg håber stadigvæk at kunne nå et sted mellem 70.000 - 90.000 TDKK. Forhåbentligt tættere på 90 end 70.




Sommermånederne plejer, at være stille og rolige måneder mht. til udbytte. Dette kan også ses i overstående figur. Først til efteråret og december begynder årets sidste store udbytter at tikke ind. Jeg skal dog stadigvæk investerer alt hvad jeg kan, for at opnå mit mål for året. 

Kære læser, hvordan har din måned været?

/Udbytteinvestoren

2 kommentarer:

  1. Det er så stærkt gået! Har samme tanker om aktiemarkedets generelle niveau. En gammel tommelfingerregel siger, at man skal have 70% investeret og 30% kontant. Jeg har en kontant opsparing i nødstilfælde og en løbende overførsel til Nordnet til investering. Skulle der komme en korrektion eller et decideret crash er jeg klar til at gå ind med en stor del af opsparingen for at blive en del af næste opsving så at sige.

    SvarSlet
  2. Hej Mikael.
    Tak for dine pæne ord. Hvordan har din måned været? Benjamin Graham anbefalede, at selv den mest agressive investor altid havde omkring 25% i korte obligationer (gerne statsobligationer). Så havde man altid et likvidt beredskab til at kunne re-balancere sin portefølje med. En korrektion/crash skal er ikke spørgsmål om, men hvornår. Faldet for C20 indekset kan i princippet være fra nuværende niveau 1162 til evt. niveau 800 eller alternativt fra indeksniveau 1600 til 1300. Ingen ved det.

    /udbytteinvestoren

    SvarSlet