søndag den 21. maj 2017

Seneste aktiekøb - april og maj 2017

Seneste aktiekøb - april og maj 2017
Jeg vil i de kommende dage skrive omkring mit beslutningsgrundlag i forbindelse med køb af disse selskaber. Endvidere vil jeg skrive et indlæg omkring mine tanker om den nuværende markedsprisfastsættelse.
Endvidere har jeg etableret en facebookside, "Udbytteinvestoren", hvor jeg vil holde jer opdateret med kommende indlæg.



Forårets mange udbytter, har betydet at jeg har modtaget ekstra kapital som jeg har geninvesteret. Da jeg er i min akkumuleringsfase, vil jeg løbende købe aktier, når jeg har likviditeten til det. Historien har vist, at man ved løbende investeringer samme med renters rente effekten har kunne generere et imponerende afkast. 

Den 21 maj 2017 er dagen, hvor det årlige Copenhagen Marathon bliver afholdt. Marathon er både en fysisk, men også mental hård disciplin. Investering er på mange måder, som et marathonløb, og ikke en sprint. Ved at være meget kortsigtet, kan det være meget svært at skabe et robust afkast. Ved i stedet at lave smarte beslutninger, samt være tålmodig vil man på lang sigt opnå et fornuftigt afkast. 

Understående graf viser, at hvis man kigger isoleret på 1-års afkast, kan det varierer fra +60% til -42%. Med andre ord, kan man risikere at tabe næsten 50% af sin formue inden for et år. Derfor skal man altid vurdere, hvornår man skal bruge sine opsparede kroner. Folk som står og skal købe ny bil eller hus, inden for et år, bør ikke have hele sin opsparing i aktier. Har man tænkt sig, at holde sine aktier i 15-20 år, vil man selv i de værste perioder opnå et positivt afkast. 




Jeg har derfor også en meget lang investeringshorisont. Jeg prøver ikke at time markedet, men prøver at lede efter aktier, men en vis kvalitet, som er relativt fornuftigt prissat. Dette kan være svært i dette marked. Understående graf viser mine seneste køb. Heraf fremgår det, at jeg har købt H&M-B aktien, som jeg vurdere er et fornuftigt køb pr. d.d. (Aktieanalyse H&M). Endvidere har jeg taget en mindre position i Pandora, samt suppleret i Danske Bank.

I alt vil  50- Pandora-, 50 Danske bank- og 70 H&M aktier, som vil give mig 1.491 DKK om året i udbytte(betinget af, at udbyttet ikke reduceres).





I alt vil  50- Pandora-, 50 Danske bank- og 70 H&M aktier, som vil give mig 1.491 DKK om året i udbytte(betinget af, at udbyttet ikke reduceres).

/udbytteinvestoren

2 kommentarer:

  1. Spændende med Pandora! Den virker til at være nede i et niveau, hvor man kan samle op.

    Jeg kan ud fra dit screenshot se, at du bruger Nordnet som mægler. Har du overvejet at udnytte Superlånet? Min tanke er, at låne til 1 % og investere det lånte beløb i en udbyttebetalende investeringsforening eller sprede det ud på ca. fem selskaber med god udbyttepolitik.

    SvarSlet
  2. Hej Mikael. Ja nu må vi se. Tiffany kom med mindre gode tal i går. Men selvom de begge producere smykker, tænker jeg, at det umiddelbart ikke er samme segment. Det jeg forventer/håber på er, at direktionen havde nedjusteret og ikke fastholdt forventningerne, ved sidste kvartals regnskab, hvis ikke de selv mente at det var muligt.

    Mht. til superlånet, så er det en super mulighed for at krydre sin portefølje. Mange store investorer har gearet deres portefølje, fx. Warren buffet og Shelby Davis. Prøv at google Shelby Davis og læs om hans metodik. Men hvad der går hurtigt op, kan også gå meget hurtigt ned. Og man skal gøre op med sig selv, om man har disciplinen til at holde hovedet koldt. For det vil gå ned på et tidspunkt.
    Men kan alt i alt, være en rigtig gunstig strategi.

    /udbytteinvestoren

    SvarSlet