fredag den 12. januar 2018

Året der gik (2017) og målsætninger for 2018

Året der gik (2017) og året der kommer (2018)




Endnu et år er gået, og det er tid til at gøre status. Året 2017 har på mange måder været et transformations år. Mrs. B færdiggjorde sin uddannelse, og fik et fuldtidsarbejde, mens jeg selv skiftede job.

Tiden er en væsentlig faktor, som generelt har en positiv påvirkning på ens investeringer. I fremtiden tjener de virksomheder jeg investerer i, (forhåbentligt) endnu flere penge, som generelt kommer aktionærerne til gode, samt aktierne vil stige i værdi.  Jo længere tidshorisont, jo højere sandsynlighed er der for, at ens portefølje vil stige i værdi. Dog er det vigtigt at huske på:

"In the long run we are all dead".  - John Maynard Keynes

Selvfølgelig er det meget privilegeret at have et fint arbejde, man er glad for og som giver en fornuftig gage. Omvendt bliver vi (Jeg og Mrs. B) hver dag mindet om, at vi er fanget i hamsterhjulet, hvor vi arbejder for at leve, og ikke lever for vores arbejde. Tiden flyver afsted, og vi lever som zoombier, som blot sover, arbejder, spiser, sover, arbejder! FIRE vil være tiltrængt sådan en kold januar dag.



Jeg har det seneste halve år ikke købt mange nye aktier. Der har været forskellige årsager. For det første er aktierne fair prissat, ihvertfald ikke billige, og jeg vil nødigt bruge ordet "dyrt".

Lige før nytår har jeg solgt nogle aktier med tab og købt dem igen. Grunden har været skatteoptimering, dvs. bruge skatteværdien af tabet til at modregne i min gevinst. Jeg har nu opdateret min portefølje, under fanen portefølje

Mine målsætninger for 2017 var følgende:

Målsætning for 2017:
  • Opnå et nettoformue i aktier på kr. 3.000.000 Fail! - Porteføljen nåede en værdi på 2.750.000 DKK


  • Modtage kr. 90.000 i udbytte Fail! - Modtog 72.000 DKK, hvilket er langt fra målet



  • Opspare min. 70% af min efter-skat indkomst Godkendt, en stor del af likviditet blev dog bundet op i min ejendom, samt store afdrag på min realkreditlån.
  • Løbe en marathon, samt to halvmarathons  Fail! - En dårligt knæ, samt for dårlig form
  • Læse 10 bøger om investering Fail! - har jeg ikke tal på :-)

Som det ses af ovenstående tekst, opfyldte jeg kun én af mine fem målsætninger. Selvom jeg prøver, at anvende SMART-modellen, er det utilfredsstillende at jeg ikke kommer i mål mere flere af dem. SMART modellen siger at målene skal være:

  • Specifikt - Jeg skal præciserer hvad mit mål er. 
  • Målbart - Hvornår er jeg i mål?
  • Attraktiv - Hvorfor gider jeg kæmpe for at nå dette mål?
  • Realistisk - Har jeg ressourcerne til at nå målet?
  • Tidsbestemt  - Hvad er deadline?
Jeg har nok ikke været helt realistisk. Men som jeg plejer at sige, "Aim for the moon and even if you miss you ll land among the stars". 

Dog var 2017 også positivt på mange punkter.

1. Alle ferier blev brugt uden for Danmarks grænser. Vi var i alt 6 uger i udlandet, hhv. 3 uger på Sri Lanka, 2 uger i Italien, og 1 uge i Ægypten.

2. Vi fik gang i AirBNB på vores lejlighed, hvilket betyder, at vi næsten fik finansieret vores ferier. 

3. Mrs. B er gået i gang med en månedsopsparing på Nordnet, og hendes portefølje vokser konsistent måned efter måned, hvilket vi vil høste frugterne af på sigt. 


Mine mål for 2018, som opfylder ovenstående SMART kriterier, vil tage udgangspunkt i målene for 2017.

Målsætning for 2018:
  • Opnå en aktieformue på kr. 3.500.000
  • Modtage kr. 100.000 i udbytte.
  • Opspare min 70% af min nettoindkomst
  • Løbe én marathon, og to halv marathons
  • Læse 5 bøger om investering
  • Skrive fire blog opslag om måneden
  • Tjene 30.000 på AirBNB

Kære læser, hvordan er dit 2017 gået? Og hvad er din målsætning for 2018?

/udbytteinvestoren

5 kommentarer:

  1. Hej udbytteinvestoren
    Virker til at du har haft et godt år, også selvom du kun har opfyldt 1 af 5 mål, bedre held i 2018 ;) Imponerende at du kan opspare 70%! Hvordan medtager du pensionsmidler i dine tal?

    Mine mål for 2018:
    - Opspare 50% af nettoindkomst
    - Færdiggøre min uddannelse og finde et job
    - Selv gro og høste de fleste grøntsager vi spiser i løbet af sommeren/efteråret
    - Bænkpresse 100kg og squatte 150kg

    Godt nytår!

    SvarSlet
  2. Hej skovtrolden.

    Tak fordi du kiggede forbi. Jeg medtager ikke pensionsmidler i min beregning. Jeg medtager dog afdrag på min realkredit gæld (antager det er opsparing). Jeg må indrømme, at selvom jeg har fået fuldtidsarbejde, lever jeg stadig som om jeg var på SU.

    Spændende mål for 2018 - altid godt med både økonomiske, såvel som sundhed og faglige mål.

    Held og lykke!

    SvarSlet
  3. Hvis du skal skrive 4 om måneden, skal du i gang :)

    SvarSlet
  4. Hej
    Hvordan kan du ligge 70% til side når skatten i danmark er så høj? Eller har du en måde hvorpå vi kan udskyde skatten?

    SvarSlet
  5. Hej.

    Tak fordi du kiggede forbi

    Jeg håber at kunne spare 70% af min nettoindkomst, dvs. min indkomst efter skat. Mange af de gamle regler i forhold K/S selskaber og skatteudskydelse er desværre blevet lukket ned.

    /udbytteinvestoren

    SvarSlet