mandag den 10. april 2017

Kommende aktiekøb

Kommende aktiekøb 






Jeg holder mig dagligt opdateret på, hvad der sker på de finansielle markeder. Det omfatter både mine aktier i min nuværende portefølje, samt nye mulige køb. Jeg ønsker, at have en bred diversificeret portefølje, som skal omfatte selskaber i forskellige sektorer og lande.

Som jeg ser det, er det største problem lige nu, at de fleste aktiemarkeder har haft en relativ postiv periode, hvorfor mange selskaber prismæssigt, ser dyre ud. Da jeg primært følger strategien "buy and hold", og derigennem øge min passive indkomst, betyder de høje aktiepriser, at jeg får mindre indtægter(yield) pr. aktie. Dog vil en moderat fald i priserne ikke have den store betydning for mig, da jeg ikke har nogle intentioner om at sælge lige foreløbig.

Her er nogle af de selskaber jeg har i kikkerten:

Hennes & Mauritz AB (SEK): Jeg tror alle i Danmark kender H&M. En yderligere analyse af selskabet kan findes her.









Selskabet har været i modvind længe, hvorfor aktiekursen har været faldende. Selskaber er med andre ord blevet upopulær, hvorfor bl.a. flere en skagen fondene har købt aktien.

Walt Disney Company (USA)

Walt Disney Company er mest kendt for sine karakteristiske figurer fra film og tv. Selskabet er dog i dag mere et medieselskab, som omfatter amerikanske tv-kanaler, som ESPN og Disney Chanel mv. Selvom det almindelig tv-forbrug er faldende pr. indbygger, grundet især streaming tjenester som netflix mv., så ejer selskabet rettighederne til meget sport, som folk nok altid vil foretrække at se live. Endvidere har de købt MARVEL, samt Lucas Film, hvilket betyder at der er fuld damp på produktionen af bl.a. Star Wars og X-men etc. Krydstogt- og forlystelsesparkdivisionerne skal også nævnes, hvor man lige har åbnet en ny forlystelsespark i Shanghai.











The Home Depot inc (USA)

En investering i The Home depot Inc vil være et bet på økonomien i USA. Home depot er USA's svar på Silvan og henvender sig til byggeindustrien, hvilket er meget aktuelt, da der for alvor er kommet gang i boligmarkedet igen i USA.  Aktien er steget 9% de sidste 12 måneder, og selskabet er kendetegnet ved at være meget aktionærvenligt. Omsætningen er de seneste par år steget med omkring 4,8% årligt i gennemsnit, mens indtjeningen er steget med mere end 13,2% årligt. Indtjeningen pr. aktie er steget med omkring 18% årligt siden 2011. EPS er vokset hurtigere end indtjeningen, da man har købt aktier tilbage, så det samlede antal aktier er faldet med 4,4% om året. Som det ses i understående figur, har aktien haft en fantastisk udvikling, og er steget med ikke mindre end 422.687 %!! En investering på 10.000 DKK vil altså, alt andet lige, være blevet til 42.268.700 DKK!











3M Company (USA)

3M (MMM) er en industri konglomerat, hvilket jeg mangler flere af i min portefølje. 3M er et selskab af høj kvalitet, og har pt. et udbytteafkast på 2,5%. Selskabet hævede tidligere på året udbyttet med 6 %.










Endvidere har jeg følgende aktier i kikkerten. Prissætningen er dog relativ høj i mange af dem, hvorfor jeg løbende vil købe dem ved korrektioner i kursen:

Infosys (INDIEN)

Henkel (GER)

Ricket Benkiscer (UK)

Unilever PLC (UK/NL)

HDFC (Indien)

Axis Bank (INIDEN) 

British American Tobacco (UK)

Diageo (UK)

China Mobile (KINA)

Hvad tænker du kære læser? Er der nogle af selskaberne som man bør holde sig fra? Som jeg ser det, er alle selskaberne af meget høj kvalitet, aktionærvenlige samt spredt ud på forskellige sektorer i forskellige lande.
Jeg vil meget gerne høre din mening.

/Udbytteinvestoren

Disclaimer: Ejer aktier i Henkel AG, H&M Group og Uniliver PLC

8 kommentarer:

  1. Jeg ville holde mig fra alt i Indien. Det nuværende styre er utilregneligt. Der kunne gå Venezuela i den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.

      Først og fremmest tak fordi du kiggede forbi.

      Kan du uddybe din hypotese? Det er korrekt, at det er en u-land. Men omvendt ser jeg det som et land med en god relativ retssikkerhed, lave lønninger samt en høj vækst. Dette giver et unikt forretningsklima.

      Mange store indiske selskaber, er også globalt eksponeret.

      /udbytteinvestoren

      Slet
  2. Jeg er meget enig i H&M. Den er faldet kraftigt, men jeg vil tro, at det viser sig at være en overreaktion, og jo tættere vi kommer på x-dag for udbyttet, jo højere vil kursen være. Har selv købt aktier i H&M i den seneste tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mikael.

      Tak for dit svar.

      Jeg giver dig helt ret. Første kvartal skuffede dog en smule, og det bliver spændende at se, om vi undgår en nedjustering for hele året. Når det så er sagt, er der ind-priset mange negative nyheder, hvorfor jeg tænker bunden snart må være nået.

      Har selv købt lidt yderligere aktier i H&M, hvilket jeg endnu ikke har skrevet om på bloggen endnu, men fremgår af min portefølje.

      Den store joker er, hvordan det stigende onlinesalg inden for detail vil påvirke forretningen. Hvad tænker du?

      /Udbytteinvestoren

      Slet
  3. Hej
    Først og fremmest en meget spændende blog, og rigtig god og overskuelig platform den er bygget op på. Så stor ros for det. Har kun fulgt dig en uges tid, men har stor set også været en daglig gæst siden.
    Vedrørende H&M er jeg også enig, og har selv købt op på det sidste, og købte 100 stk. i dag. Ser flere positive muligheder i dette selskab, men flere konkurrenter som Zara og bestseller gør det også godt. Den ser dog meget fair prissat ud i tiden, og med det kommende gode aktieudbytte mener jeg også der er gode argumenter for at have den i porteføljen.
    Apropos porteføljer; jeg har studeret din lidt og ser du har en del danske bank. Mener du ikke den er højt prissat efterhånden eller? Jeg har selv en del, men har på det seneste vekslet en del af dem til Alm. Brand. En af grundende er også Alm. Brand´s ret gode udbytter. Tror du dette er en fornuftig disposition?
    Mvh Martin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin.

      Først og fremmest tusind tak fordi du kiggede forbi. Beklager mit sene svar, men har lige været på påskeferie.

      Rart at høre vi er enige mht. H&M Group. Jeg har også selv købt lidt (som jeg vil lave et indlæg med). Jeg tror som sagt ikke, at vi skal meget længere ned.

      Mht. til Danske Bank er min position 2,75 % af min samlede portefølje. Jeg vil senere på måneden lave en analyse af Danske Bank. Rent generelt, har bank aktierne (i sær de amerikanske) haft en positv udvikling det seneste stykke tid. Nu arbejder jeg selv i et pengeinstitut, og mener at bankerne har gode mulighederne for at øge deres indtægter når renterne bliver hævet.

      Jeg synes ikke umiddelbart at Danske Bank er dyr i forhold til den selv, men om den er dyr relativt til Alm. Brand ved jeg ikke. Må lige nær studere Alm. Brand. Hvad ser du af fordele ved Alm. Brand? Højere udbytte? Lavere K/I? Eller noget helt tredje. Altid rart med nyt input.

      God påske

      /udbytteinvestoren

      Slet
    2. Hej M P

      Det var så lidt,- altid en fornøjelse at læse herinde. Har også selv holdt lidt påskeferie, dermed også et noget forsinket svar herfra.

      Glæder mig til din analyse af Danske Bank. Er selv kunde der, og aktionær som tidligere nævnt, og er tilfreds i begge henseender. Synes altid de virker til at være et skridt foran konkurrenterne, uanset om det gælder mobilbank, tabletbank, Mobilepay etc. Lidt mere fremme i skoene end de nærmeste.

      Vedrørende mine spørgsmål til Danske Bank og Alm. Brand; Først og fremmest er jeg Ingeniør og ikke økonomi uddannet som du, så der er helt klart mange analyseværktøjer jeg mangler i den forbindelse. Sidst jeg sammenlignede nøgletal var alm. Brand heller ikke billigere end DB (P/E & K/I). Der hvor jeg synes Alm. Brand gør det godt er netop udbyttet. Sidst gav den 3 kr. på Aktie. Husker ikke kursen præcist, men den ligger og svinger mellem 55-60 kr. Dermed er det altså mere end 5% i udbytte, hvilket jeg synes er meget fint. Nu må vi se til generalforsamlingen om de kan holde samme niveau i år.
      Hvad er i øvrigt din holdning til P/E værdier og bankaktier? I hvilket niveau bør de befinde sig?
      God dag.

      Mvh Martin

      Slet
    3. Hej Martin.

      Nu arbejder jeg selv i den finansielle sektor, og det er mit indtryk at Danske bank gør rigtig mange ting rigtigt. I det lange løb er det den bank med de mest tilfredse kunder, samt bedste kreditpolitik, som vil opleve den bedste lønsomhed.

      P/E kan være svært at bruge for virksomheder, som er meget konjunkturafhængige. Det skyldes, at P/E typisk er lavest når indtjeningen er på sit maks, og aktiekursen derfor også er på sit højeste. På den måde kan man komme til at købe på toppen.

      Mange anveder K/I, hvilket kan være et udemærket nøgletal at anvende. Det er dog også nødvendigt, at kigge på værdien af aktiverne og om de virkelig er, af den kvalitet som banken påstår de er. Derfor kigger jeg også selv meget på kredittab, og hensættelser. Det giver en indikation på aktivernes kvalitet og bankens kreditpolitik.

      Lad os tage diskussionen op igen, når jeg fremlægger et indlæg om Danske Bank.

      God aften

      /Udbytteinvestoren

      Slet