mandag den 3. april 2017

Hvorfor er jeg så glad for stigende udbytte

Hvorfor er jeg så glad for stigende udbytter



Hvorfor er jeg så glad for stigende udbytte? ja, svaret er simpelt. Stigende udbytter, samt konstant udbetalingsprocent af overskuddet, må alt andet lige betyde, at overskuddet vokser og vokser. Selskaber af høj kvalitet, formår at udvide deres forretning samtidig med de ved, at overskydende kapital skal allokeres til deres aktionærer (sådan fungerer kapitalmarkedet). Selskaber som har formået at hæve deres udbytte år efter år, har generelt slået det generelle aktiemarked over tid. 

Endvidere har jeg også den tilgang, at jeg føler jeg sparer penge! Lad os tage et eksempel. Den 16. februar valgte Coca Cola Company Inc. at hæve udbyttet med 5,7% til 0,37 fra 0,35 dollarcents. Da jeg ejer 158 stk's aktier (jf. min portefølje) betyder det, at jeg vil modtage yderligere 3,16 USD pr. kvartal eller hvad der svarer 21,8 DKK/kvartal. Dette er umiddelbart ikke meget, men det intuitionen bagved tankegangen som er vigtigt, og ikke det nominelle beløb!  På et år vil jeg modtage ca. 88 DKK. Ved et 2% direkte afkast (udbytte yield), skulle jeg for at få samme beløb have investeret yderligere 4.400 DKK af mine dyrt beskattede kroner. Ved et skat på ca. 50% betyder det, at jeg ville skulle have tjent 8.800 DKK.

Det er derfor det er så vigtigt, hvis man har præferencer for udbytte, at udbyttet løbende bliver hævet. Nu er Coca Cola langt fra min største position, så hvis jeg i stedet havde valgt fx. Novo Nordisk, A.P. Møller-Mærsk, Coloplast, Hyundai Motors Comp, Vale mv. så havde beløbet været markant større. Jeg vil på den måde øge mine indtægter, og mærke rentes rente-effekten / Snebold-effekten, som er yderligere beskrevet i min strategi.

Jeg vil fremadrettet lave et indlæg, når mine selskaber hæver udbyttet. Endvidere vil jeg beregne den kapital jeg skulle have investeret for at opnå samme gevinst. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar