fredag den 9. september 2016

Udbytteindkomst - August 2016



Udbytteindkomst update - August 2016

-----------------------------




Det er utroligt at tænkte på, at kalender allerede siger september. August har været en utrolig begivenhedsrig måned. Tilbage fra ferie, OL, skiftet afdeling på arbejde, familie- og vennebesøg mv. Men nok om det. 

Lad os se hvor meget udbytte uafhængighedsporteføljen har genereret. I august har jeg modtaget følgende udbytter:

John Deere & Company:  211 DKK
Novo Nordisk A/S: 6570 DKK
Citigroup Inc: 255 DKK
Nordic American Tankers: 442 DKK:

I alt 7.479 DKK Wuuhuu! Novo Nordisk A/S udbetale udbyttet i Danske kroner, mens de andre blev udbetalt i Dollars. Det totale udbytte svarer til en stigning på hele 311% i forhold til 2015. Det skal dog bemærkes at Novo Nordisk i indeværende regnskabsår har ændret deres udbyttepolitik, hvorfor udbyttet til marts 2017 nok bliver signifikant mindre end marts 2016. Der sker dermed en forskydning af udbyttet, hvorfor det kan være svært at få en indikation på, hvor meget udbyttet stiger. Men forskydninger sker af og til. Fx. udbetalte Chr. Hansen mere end 1.980 DKK til mig sidste år. Primo 2016 valgte de så at opkøbe et amerikansk selskab, hvorfor udbyttet for 2016 blev suspenderet. Forhåbentligt giver opkøbet grobund for endnu højere udbytter i fremtiden. 

For 2016 er det akk. udbytte oppe på 51.118,00 DKK! Justeret for det ekstraordinære A.P Møller-Mærsk A/S udbytte, hvor jeg modtog hele 16.000 DKK, svarer det til en stigning på hele 32%. 


Inkl. Mærsk-udbyttet er det samlede akk. udbytte faktisk lavere end 2015 jf. understående figur:


Men når alt kommer til alt, er det den frihed jeg kan købe for pengene som tæller. Ved en gennemsnits løn på 200 DKK/timen svarer 51.118 DKK til 255,6 timers arbejde ækvivalent til 6,4 uger, hvor jeg har fået løn for at lave INGENTING. Det er passiv indkomst når det er bedst. Dette er en solid stigning, men det bliver meget svært, at opnå en samlet stigning på 50% for året 2016. Men jeg må se, hvor jeg ender. Men det er super fedt, at se at mit hårde arbejde, mine investeringer samt min minimalistike livstil bærer frugt.  

Om jeg når de 70.000 DKK i udbytter for 2016 må tiden vise. Jeg ser dog allerede frem til den næste milepæl: 100.000,00 DKK i udbytte for 2017!!!! 

Kære læser, hvordan er det gået dine investeringer i august?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar